Formtoppning inför Frankfurt Marathon

4 October 2018

Jag hade en stor utmaning i helgen och det var att se Lidingöloppet som ett träningspass istället för ett lopp. Det är något som händer i kroppen när jag tar på mig nummerlappen och hittills har jag aldrig kunnat hålla igen i ett lopp… Men nu har jag ett större mål om 24 dagar i form av Frankfurt Marathon, så jag ville verkligen inte slita ut kroppen allt för mycket.

Planen var att få till ett bra långpass och försöka hålla det vanliga 5min/km-tempot. Ett tempo som självklart blir tuffare att hålla när det är så pass kuperat i Lidingöspåret jämför med ett pass på asfalt inne i stan. Men tänkte att det blir ett bra och utmanande pass, då jag behöver snitta 4:37 för att klara tidsmålet 3h 15min i Frankfurt.

Det var tredje gången jag sprang Lidingöloppet, så jag var väl medveten om hur trångt det är första 5km i spåret. Kände mig lite mer rutinerad i år och blev inte stressad av att det var trångt och gick långsamt, utan gillade läget och sparade på krafterna istället för att försöka springa om ute i skogen…

Första två milen gick lite snabbare än tänkt, men lite med flit eftersom sista milen är tuffare och går långsammare. Jag hade fortsatt bra energi kvar i kroppen, så det var en riktigt härlig känsla att bara plocka placeringar hela sista milen och till och med orka med en liten slutspurt. Med ett totalt snitt på 4:55 höll jag mig hyfsat till planen och fick en extra bonus i form av ett nytt PB på Lidingöloppet på 2:28:26 och ännu en silvermedalj. Blev dock utan medalj, då det var rekordmånga som sprang på silvertiden, så hoppas på att få en på posten sen!

Det var riktigt härlig stämning längst med banan och perfekt löpväder med ca 10 grader och sol. Extra kul med peppen från Ssideline City Run Club i början av den sista milen, samt klasskamrater från Konditionsidrott ute vid Bosön. Det var vältajmat med tema rörlighet under helgens studier med konditionsidrott(pluggar utbildningen Endurance Personal Trainer), så jag både fick mjuka upp kroppen inför och efter loppet. Rörlighet kanske är det hemliga receptet för att springa PB 😉

Nu är det 24 dagar kvar till Frankfurt Marathon och jag hoppas kunna få till några bra kvalitetspass de kommande 2 veckorna, innan det är dags att trappa ner för att få till en formtopp. Preliminärt upplägg för de sista tre veckorna:

Den här veckan: idag: 1km*6 i marafart, långpass på 25-30km i helgen

  • Vecka 41: Tröskelpass på 10km, 1-2 distanspass 10-15km, ett sista långpass på ca 20km
  • v.42: Intervaller 1km*6-8, distanspass marafart 12-15km, lätt distanspass 10km
  • v:43(Race week!!!): tröskelintervaller 6min-5-4-3-2-1, 8km lätt distans, dagen innan loppet: 6km lugn jogg med 1km i marfart.

 

Hoppas på lika fint höstväder som i helgen nere i Tyskland, för det kan omöjligt bli 30 grader som under Stockholm Marathon, då lägger jag ner… 😉

 

Over and out!

/Natalie

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Want new articles before they get published?
Subscribe to our Awesome Newsletter.